وکیل تجاری کیست و استفاده از وکیل تجاری چه مزایایی برای صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری دارد

وکلایی که صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری برای پیشبرد مسائل حقوقی خود از آن ها بهره مند می شوند وکلای خاصی هستند که با تمرکز بر روی مهارت های حقوقی مورد نیاز تجاری و حرفه ای، خدمات حقوقی مطمئن، تخصصی و دقیق تری را فراهم می کنند. وکیل تجاری با بینش های ویژه صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری آشنا است و لوازم تحقق این بینش ها را با ایجاد یک محیط حقوقی ایمن برای صاحب کسب و کار فراهم می کند.

فهرست

۱- این مطلب برای چه کسانی مفید است

این مطلب حقوقی برای همه صاحبان کسب و کارهای تجاری، شرکت های تجاری و وکیل تجاری و وکیل مالی مفید است.

۲- وکیل تجاری کیست؟

همه افراد جامعه به خدمات حقوقی نیاز پیدا می کنند. با این حال نیاز افراد به انواع خدمات حقوقی بسته به موقعیت آن ها متفاوت است. خدمات حقوقی مورد نیاز یک کارگر یا کارمند یا عضو خانواده یا کارمند اداره دولتی، متفاوت از سایر افراد و اصناف از جمله صاحب کسب و کار و شرکت تجاری است، زیرا افراد گفته شده در فعالیت های خود، بسته به موقعیت حقوقی شان، مرتبط با قوانین و مقرراتی هستند که خاص خود آن ها است، مثل قانون خانواده برای اعضای خانواده، قانون کار برای کارگر، قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دولتی و امثال آن ها.

ولی صاحبان کسب و کارهای تجاری از قبیل واردکنندگان، پیمانکاران، بازرگانان، سرمایه گذاران، تولید کنندگان، نمایندگی های توزیع و امثال آن ها و نیز شرکت های تجاری، با توجه به حجم و حوزه فعالیت شان، با طیف متنوعی از موضوعات حقوقی تجاری و مالی مواجه هستند از قبیل قراردادهایی که با طرف های تجاری خود منعقد می کنند، اسناد تجاری مثل چک یا سفته و یا تضامینی که امضاء می کنند و یا از طرف های خود به منظور تضمین یا طلب دریافت می کنند، اختلافات تجاری که با شرکاء یا سهامداران یا مدیران بنگاه یا شرکت بروز می کند و امثال آن ها.

واضح است که مسائل حقوقی کسب و کاری تجاری و شرکت ها، قابل مقایسه با یک مسئله حقوقی مربوط به امور خانواده یا امور کیفری و یا امور غیر تجاری نیست.

به همین دلیل دادگاه هایی ویژه برای رسیدگی به اختلافات تجاری تشکیل شده اند و این تمرکز بر مسائل تجاری، استفاده از تخصص وکالت تجاری برای صاحبان کسب و کار و شرکت تجاری را نشان می دهد.

ویژگی حقوقی صاحبان کسب و کار و نیز شرکت های تجاری به نسبت سایر افراد جامعه این است که با توجه به درگیری حرفه ای آن ها با موضوعات مختلف، اولاً نیازهای حقوقی آن ها بسیار متنوع و گوناگون است. ثانیاً مسائل حقوقی آن ها، همه روزه و مستمر است. ثالثاً قوانین و مقررات مربوط به کسب و کارهای تجاری و روش تحلیل حقوقی مسائل تجاری متفاوت با سایر افراد است. رابعاً طرف های مراودات صاحبان کسب و کار تجاری نیز غالباً افراد حرفه ای دارای امکانات مالی و حقوقی هستند و ایجاد تعادل در این مرودات تجاری، نیازمند تجهیز به وکیل تجاری متخصص است.

به دلیل همین ویژگی های تجاری فعالیت صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری، وکلایی که صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری برای پیشبرد مسائل حقوقی خود از آن ها بهره مند می شوند وکلای خاصی هستند که با تمرکز بر روی مهارت های حقوقی مورد نیاز تجاری و حرفه ای، خدمات حقوقی مطمئن، تخصصی و دقیق تری را فراهم می کنند.

کسانی که بر این مهارت های خاص تجاری مورد نیاز صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری، تمرکز و تجربه ویژه دارند و دارای پروانه وکالت از کانون های وکلای دادگستری هستند، به عنوان وکیل تجاری و یا وکیل در امور تجاری شناخته می شوند.

۳- چرا استفاده صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری از وکیل تجاری ضروری است؟

خوب است بدانید که عملاً مسائل حقوقی مربوط به صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری آنچنان فراوان و نیز تخصصی هستند که پیشبرد موفق آن ها صرفاً از عهده یک وکیل تجاری بر می آید.

مثلاً برای راه اندازی یک سرمایه گذاری و تجارت، تشخیص درست اینکه چه قالب حقوقی مناسب است ( انجام کسب و کار با تاسیس شرکت بهتر است یا بدون تاسیس شرکت) و یا برای تاسیس شرکت تجاری، تشخیص اینکه انتخاب چه نوع شرکتی به نفع سرمایه گذار است ( کدام نوع شرکت تجاری برای کسب و کار و سرمایه گذاری بهتر است؟) نیازمند اطلاعات و تجربه حقوقی است که صرفاً می توان از یک وکیل تجاری انتظار داشت.

بیشتر بخوانید  تکالیف مدیران در موقعیت‌های تعارض منافع شخصی با منافع شرکت

یا در نظر بگیرید که یک شرکت پیمانکاری، در مسائل پیمانکاری خود نیازمند دانش و تجربه حقوقی در زمینه های مختلفی از قبیل مسائل قراردادی، مسائل مالی، بیمه ای، مالیاتی ( تمام آنچه پیمانکاران باید درباره مالیات خود بدانند)، کارگری، مسائل مربوط به صورت وضعیت ها، تضامین ( برای تضمین وصول مطالبات، کدام تضمین و سند حقوقی بهتر است؟)، مسائل مربوط به فسخ قرارداد یا تعدیل بها، پیمانکاری با دستگاه های دولتی و مسائل بسیار گوناگونی است که نمی توان از یک وکیل عمومی و غیر متخصص در امور تجاری تدبیر درست آن را چه در مرحله انعقاد و چه در مرحله اختلاف و دعوی انتظار داشت.

یا در یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک و یا مشارکت تجاری، مسائل مربوط به آورده های شرکاء، شرکتنامه، نحوه اداره مشارکت، مسائل مالیاتی مشارکت ( مالیات کسب و کارهای مشارکتی)، نحوه اداره مشارکت، تقسیم سود و زیان سرمایه گذاری مشترک، واگذاری سهم الشرکه، انتخاب مدیران، پایان و تسویه مشارکت، نیازمند دانش و تجربه بسیار تخصصی است که به مصلحت صاحب کسب و کار است که آن را فقط به یک وکیل امور تجاری مجرب بسپارد.

۴- وکیل تجاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

وکیل تجاری چه ویژگی هایی دارد که استفاده از وی برای یک صاحب کسب و کار و شرکت تجاری مفید است؛

۴-۱- وکیل تجاری بر قوانین و مقررات تجاری و نحوه اجرای آن ها در دنیای تجارت مسلط است

خوب است بدانید که فعالیت های تجاری، مرتبط با قوانین و مقررات گسترده و خاصی صورت می گیرد از قبیل قانون تجارت ، قانون حمایت از مصرف کنندگان ، قانون مربوط به رقابت( قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی)، قانون نظام صنفی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا ، قانون صدور چک ، قانون راجع به ثبت شرکت ها ، قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده ، قانون مقررات واردات و صادارت ، قانون امور گمرکی ، قانون تامین اجتماعی ، قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی ، قوانین حمایت از تولید ( قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) و بسیاری از قوانین دیگر.

تسلط و اطلاع تخصصی وکیل تجاری از قوانین مرتبط با تجارت، باعث ایجاد ظرفیت های مالی و حقوقی بسیار مفیدی برای صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری در جهت منافع تجاری شان می شود.

۴-۲- وکیل تجاری با برنامه ها و اهداف صاحبان کسب و کار های تجاری و بینش های خاص در مسائل تجاری آشنا است

دنیای تجارت پیچیدگی های خاص خود را دارد. صاحبان کسب و کار تجاری نیز همیشه برنامه ها و اهداف ترسیم شده خود را با بینشی متفاوت از سایر صاحبان حرف، پیگیری می کنند.

دنیای تجارت دنیای سرعت، دقت و سود گرایی است. اولویت صاحبان کسب و کار تجاری، کسب سود بیشتر، توسعه روابط تجاری، سرعت در معاملات، استفاده از تمام موقعیت های تجاری و امنیت معاملات با ایجاد یک محیط حقوقی ایمن است. وکیل تجاری بر حسب تجربه با این بینش ویژه صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری آشنا است و لوازم تحقق این بینش را با ایجاد یک محیط حقوقی ایمن برای صاحب کسب و کار فراهم می کند.

۴-۳- وکیل تجاری با عرف ها و رویه های تجاری آشنا است

از نظر حقوقی و تجاری، هر تجارت، عرف و رویه های خاص خود را دارد که غالباً بین بازرگانان هر صنف تجاری شکل گرفته و توسعه یافته اند. مثل عرف پیمانکاران، عرف کسبه، عرف تولیدکنندگان و امثال آن.

بیشتر بخوانید  آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟

بخش قابل توجهی از موازین حقوقی تجارت را همین عرف و رویه ها شکل می دهد.

وکیل تجاری بر حسب ضرورت و تجربه با این عرف ها آشنا است و از این آشنایی در جهت تسریع حل و فصل درست مسائل حقوقی صاحبان کسب و کار استفاده می کند.

۵- وکیل تجاری در چه زمینههایی متخصص است و به صاحبان کسب و کار کمک میکند؟

وکیل تجاری در موضوعات مختلف مورد نیاز صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری دارای تخصص و تجربه است:

۱- مسائل مربوط به شرکت ها از جمله تاسیس شرکت، تنظیم اساسنامه و شرکت نامه، صورت جلسات مجامع عمومی و هیات مدیره، صورت جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده، افزایش یا کاهش سرمایه، اختیارات و وظایف دارندگان امضای مجاز شرکت ( مطالب حقوقی در مورد دارندگان امضای مجاز در شرکت)، خرید و فروش سهام شرکت ها، مسائل بورسی شرکت ها، الزامات حاکمیت شرکتی، اختلافات سهامداران و مدیران و بازرسان، مسئولیت های مدیران شرکت ( تکالیف و مسئولیت های حقوقی مدیران در شرکت های سهامی)، انحلال شرکت، ورشکستگی شرکت، مالیات شرکت ها، مسائل مربوط به شرکت های هلدینگ و بسیاری مسائل دیگر در زمره زمینه های مورد نیاز شرکت ها است که باید از وکیل تجاری کمک گرفت.

۲- مسائل مربوط به انواع قراردادهای تجاری از قبیل سرمایه گذاری های مشترک، قراردادهای کنسرسیوم، قراردادهای تجاری با اشخاص خارجی، قراردادهای با دستگاه های دولتی ( برای معامله با دستگاه های دولتی به چه نکاتی توجه کنیم)، قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای خرید و فروش تجاری، قراردادهای تضمین طلب، رهن تجاری، قراردادهای حمل و نقل، قراردادهای حق العمل کاری و کارگزاری، قرارداهای آتی، اجاره تجاری، قراردادهای واگذاری علایم تجاری یا حق اختراع یا طراحی های صنعتی، قراردادهای خرید و فروش سهام، خرید و فروش واحد تجاری و یا واحد تولیدی، قراردادهای بیمه، قراردادهای بانکی، نمایندگی های تجاری و مالی و بسیاری قراردادهای تجاری دیگر در زمره قراردادهایی هستند که صاحبان کسب و کار در فعایت های تجاری خود می توانند از تخصص وکیل تجاری بهره مند شوند.

۳- مسائل مربوط به اختلافات تجاری مثل انعقاد شروط داوری و یا حل اختلاف، نحوه حل و فصل توافقی اختلافات تجاری و سازش نامه ها، طرح دادخواست در مراجع قضایی، شبه قضایی یا داوری، اجرای آرای قضایی و داوری و تدبیر درست آن ها صرفاً از عهده یک وکیل مجرب تجاری بر می آید.

۴- مسائل مربوط به تامین مالی کسب و کارها و شرکت های تجاری از قبیل قراردادهای تسهیلات بانکی، افزایش سرمایه شرکت ها، قراردادهای تامین مالی، تضامین تامین مالی، ترهین و توثیق برای تامین مالی، تامین مالی خارجی، قراردادهای فاینانس.

۵- مسائل مربوط به اسناد تجاری از قبیل چک، سفته، ضمانت نامه بانکی، ضمانت نامه های بیمه ای، اوراق خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، اوراق صکوک، اوراق آتی، اوراق بهادار و اسناد گوناگون دیگر نیز در تخصص وکیل تجاری است.

۶- مسائل مربوط به ورشکستگی ( نکات مهم در مورد ورشکستگی برای صاحبان کسب و کار و شرکت های تجاری) از قبیل دادخواست ورشکستگی، تعیین مدیران تسویه، قرارداد ارفاقی، وصول مطالبات تجاری، تسویه بدهی ها و تجارت، ختم تسویه را از وکیل تجاری بخواهید.

۶- وکیل تجاری چه خدمات حقوقی خاصی برای کسب و کارهای تجاری انجام می‌دهد؟

در کسب وکار های تجاری و امور شرکت ها، نیازهای حقوقی متعدد و متنوعی وجود دارد که می توان از یک وکیل متخصص در امور تجاری انجام درست و موثر آن را انتظار داشت.

برخی از خدماتی حقوقی که می توانید از وکیل امور تجاری بخواهید عبارت اند از :

۱- وکیل تجاری، به صاحب کسب و کار، مشاوره های تخصصی حقوقی در هر مساله ارائه می دهد؛ گزینه های حقوقی متناسب با نیاز صاحب کسب و کار را برای وی تبیین می کند و ریسک های حقوقی مربوط به هر تصمیم تجاری را برای صاحب کسب و کار بازنمایی می کند.

بیشتر بخوانید  برای تضمین وصول مطالبات، کدام تضمین و سند حقوقی بهتر است؟

۲- وکیل تجاری با بهره گیری از مهارت و دانش تجربی خود، اسناد حقوقی مورد نیاز مثل متن قراردادها، صورت جلسات، اساسنامه، مصالحه نامه و سازش نامه های تجاری، پیش نویس اسناد رسمی مورد نیاز و اظهارنامه ها را بر اساس موازین حقوقی، منافع صاحب کسب و کار و در جهت امنیت حقوقی و تجاری صاحب کسب و کار تهیه و تنظیم می کند.

۳- وکیل تجاری با داشتن پروانه وکالت دادگستری، به وکالت از صاحب کسب و کار، برای احقاق حقوق وی دادخواست یا دعوی مناسب را تنظیم و نزد مرجع قضایی تقدیم می کند ( چهارده نکته حقوقی کاربردی که صاحبان کسب و کارها و شرکت های تجاری باید قبل از تصمیم به طرح دعوی در دادگاه بدانند)؛ از وی در دادگاه ها و سایر مراجع احقاق حق دفاع می کند؛ برای وی لوایح مستندل و مستند تنظیم می کند؛ دلایل و مدارک مفید و موثر به نفع صاحب کسب و کار تحصیل و جمع آوری می کند، به نفع صاحب کسب و کار، در جلسه دادگاه شرکت می کند و استدلالات و دفاعیات متقن و اقناع کننده با آگاهی از موازین قانونی و حقوق تجاری به نفع موکل ترتیب و ارائه می دهد.

۴ وکیل تجاری در جلسات مهم صاحب کسب و کار با طرف های تجاری دیگر بمنظور انعقاد ترتیبات تجاری و یا نحوه اجرای این ترتیبات و یا رفع احتمالی اختلافات، بطور موثر و مفید شرکت می کند و منافع موکل خود را به بهترین شکل در این جلسات پیش می برد.

۷- توصیه‌هایی در مورد استفاده از وکیل تجاری

۱- با توجه به اینکه در تدوین استراتژی های مدیریت حقوقی پرونده توسط وکیل تجاری، اطلاعات و اسناد صاحب کسب و کار نقش اساسی را دارد؛ اولاً وقایع پرونده خود را بطور واقعی، درست و به دور از احساسات، برای وکیل تجاری بیان کنید. ثانیاً همه اسناد و مدارک مربوط به پرونده را به وکیل تجاری ارائه کنید و تشخیص اینکه کدام سند، با پرونده مرتبط و قابل استفاده است را به وکیل تجاری بسپارید.

۲- برخی از صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت های تجاری، سود فعالیت را اولویت اول فعالیت و حتی بالاتر از امنیت حقوقی خود و تجارت شان قرار می دهند. لازم است از این بینش پر ریسک به دور باشید و به توصیه های وکیل تجاری خود که بر اساس اولویت امنیت تجاری و حقوقی بنا شده توجه کنید.

۳- با توجه به اینکه اطلاع وکیل تجاری از شرایط و مناسبات خاص کسب و کار تجاری شما در گذشته، نقش مهمی در انتخاب راه های حقوقی مناسب دارد، بهتر است رابطه خود با وکیل تجاری تان را بطور دراز مدت نگه دارید.

۴- از وکیل تجاری خود بخواهید قوانین و مقررات به روز کسب و کار تجاری تان را در قالب آموزش و یا هم افزایی، بطور ساده در اختیار سایر کارکنان مرتبط قرار دهد.

۵- ارتباطی منظم و سازمان یافته ای بین وکیل تجاری خود با سایر کارکنان کسب و کارتان از جمله کارکنان واحدهای مالی، حسابداری و فنی برقرار کنید.

۶- در نظر داشته باشید که واقعیت بازار این است که وکیل تجاری با کیفیت، دستمزد نسبتاً بالاتری نسبت به برخی از حرفه های دیگر دارد لذا در مذاکره با وکیل تجاری برای دریافت خدمات حقوقی، حق الزحمه مورد درخواست وی را بر اساس ارزش افزوده ای که خدمات ویژه و با کیفیت وی به کسب و کار شما می دهد و البته در چارچوبی متعارف و معقول ارزیابی کرده و مورد تصمیم گیری قرار دهید.

دکتر شهنیایی
همین حالا وقت مشاوره رزرو کنید
و مشکل خود را حل کنید!
بسیاری از مشکلات حقوقی بدون کمک وکیل قابل حل نیستند.
تجاری و مالی

دریافت آخرین مقالات و قوانین مالیاتی، تجاری و بانکی